zondag 16 april 2017

5 slimme verkooptips voor Koningsdag

Binnenkort is het weer Koningsdag! De vrijmarkt is het ideale moment om je overbodige spullen te verkopen. Heb je zelf ook zin om op Koningsdag te verkopen, maar geen idee hoe je dat het beste kunt aanpakken? Vandaag deel ik 5 handige tips om je op weg te helpen!

1. Begin op tijd met verzamelen  

Zorg ervoor dat je niet een halve dag van tevoren begint met het bij elkaar rapen van de spullen die je wilt verkopen. Koop dus minimaal een week van tevoren een aantal kratten en ga elke kamer in huis af: wat kan er weg? Verdeel dit over de dozen (liefst per soort: dus alle kleding bij elkaar, in de andere doos het oude speelgoed, daarna weer de boeken enzovoor) en maak op een relaxte manier een selectie, zonder stress! 

2. Verwassen t-shirts: nee! Hippe kinderkleding: ja!

Op Koningsdag geeft het niet als je een allegaartje aan spullen bij je hebt zolang het maar in goede staat is en nog bruikbaar voor een volgende ronde. Zorg ervoor dat je weinig dingen mee terug hoeft te slepen en kijk dus kritisch naar de dingen die je wilt verkopen. Verwassen t-shirts en kapotte schoenen, daar zitten vanzelfsprekend maar weinig mensen op te wachten! Wat het dan wel goed doet? Dat ligt heel erg aan de buurt waar je gaat verkopen! Vintage kleding neem ik altijd mee, maar de animo is duidelijk minder dan bijvoorbeeld in het centrum van de stad. Speelgoed en kinderkleding is altijd in een mum van tijd verkocht.  

3. Decoreer je stek

Je wilt natuurlijk opvallen en zo heel veel publiek trekken. Zorg dus voor een mooi kleed, gezellige vlaggetjes en een overzichtelijke opstelling. Je kraam moet te leuk zijn om aan voorbij te lopen! Doe er echt moeite voor, dan zul je veel potentiële kopers trekken.

4. Zorg voor prijskaartjes

Niet elk schoteltje, rokje of boek hoeft een apart prijskaartje te hebben, maar een bord waarop staat: uitzoeken voor 1 euro! trekt altijd mensen aan. Afdingen blijft dan altijd mogelijk als klanten meerdere items bij elkaar hebben gezocht. Dingen die je echt niet voor een bodemprijs wilt verkopen (bijvoorbeeld: een toffe vintage camera of een mooi paar laarzen) kun je meteen onderscheiden door er wel een heel duidelijke prijs bij te noteren,

5. Wees op alles voorbereid

Zorg ervoor dat je de juiste spullen bij je hebt om je kraam aan te kleden, maar ook handige zaken als plastic zakken voor je afval, een zeil voor als er een buitje langs komt, klemmen om spullen aan je kraam te hangen, stoelen om op te zitten,.. Ik maak altijd van tevoren een lijstje, zodat ik zeker weet dat ik niets vergeet. Doen hoor!

Ga jij deze Koningsdag vooral lekker rondstruinen op de vrijmark? Of ben je een rasechte verkoper? Bij mij in de buurt wordt er een superleuke rommelmarkt georganiseerd (en nog heel veel andere toffe dingen) dus kom vooral langs als je ook in Rotterdam bent :)

Heel veel plezier!

Liefs 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben een grote fan van rommelmarkten, als bezoeker en af en toe ook eens als standhouder. Bedankt voor je tips, ik ga ze onthouden. Binnenkort wil ik eens een garage sale organiseren in mijn buurt, ik heb er al zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je wat aan de tips hebt! Wat een tof idee om een garagesale te organiseren in je eigen buurt. Zulke initiatieven vind ik echt geweldig. Heel veel plezier en succes met de voorbereidingen!

      Verwijderen
  2. Er is soms geen pijl op te trekken. Vaak verkoop ik als eerste wat ik absoluut niet verwacht had. En waarvan ik denk dat er wel animo voor is neem ik weer mee naar huis.
    Of wat het ene jaar niet wil, verkoopt als zoete broodjes het jaar erop.
    Een ding is zeker; ik vind het super gezellig om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, dat klinkt héél erg herkenbaar! Heb ik ook vaak meegemaakt hoor. Ooit heb ik met mijn shop op een markt gestaan en toen verkocht is zó weinig, het was gewoon niet de juiste plek en het juiste publiek. Dikke pech, maar we konden er wel om lachen, zo absurd was het hahaha. Ga je dit jaar ook weer op de markt staan? Heel veel plezier!

      Verwijderen