donderdag 2 maart 2017

Tips voor het starten van een Etsy shop


Het is opvallend hoeveel vragen ik de laatste tijd krijg van mensen die een Etsy shop willen openen. Ik reageer altijd meteen heel erg enthousiast: wil je een eigen shop beginnen? Wat leuk! Natuurlijk wil ik je helpen! Laat die creatieve ideeën maar eens horen :)

Misschien heb jij ook al tijden in je hoofd om een eigen shop te beginnen. Waar wacht je nog op? Vandaag hoop ik je te inspireren met onderstaande tips en je net dat duwtje in de rug te geven dat je nodig hebt. En als je nog vragen hebt... Laat dan vooral een berichtje achter!


Tip 1: niet nadenken maar doen! 

Als jij blij wordt van je hobby en een extra zakcentje kunt verdienen door te doen waar je blij van wordt, waarom twijfel je dan nog? Om erachter de komen of er een markt is voor je spullen moet je er gewoon voor gáán. Startende verkopers krijgen bij Etsy altijd de eerste 40 listings gratis, zodat je fijn kunt uitproberem of het je wat lijkt. Wat houd je nu nog tegen?


Tip 2: Zorg dat je je administratie op orde hebt

Als beginnende verkoper heb je echt niet meteen een boekhouder nodig, maar zorg wel dat je op de hoogte bent. Als je dus besluit om die stap te zetten en naar de Kamer van Koophandel te gaan, maak dan een lijstje met vragen en stel ze tijdens het spreekuur. Lees je in over zaken als BTW aangifte doen, handelen met het buitenland en inkoop van spullen. Natuurlijk zal dit je gaan duizelen, maar het geeft heel veel voldoening als je je hierin vastbijt en ermee aan de slag gaat. En bedenk ook: kleine beginnen mag ook. Vind je het fijner om je eerst alleen te richten op klanten in Nederland? Doe dat dan gewoon.


Tip 3: Maak een planning (en wees realistisch)

Ik probeer meerdere momenten per week aandacht te besteden aan mijn shop en een goede planning is voor mij echt belangrijk. Op vaste momenten houd ik mij bezig met taken als: productfoto's maken, nieuwe items online zetten, mijn productomschrijvingen aanpassen, blogberichten schrijven en social media bijhouden zoals Facebook, Instagram en Pinterest. Dat klinkt als een enorme berg werk, maar ik heb een vast ritme en ben gewend geraakt om binnen een half uur heel veel gedaan te krijgen.

Tip 4: Luister naar inspirerende podcasts 

Ken je de podcast Side Hustle School al?  Voor de duidelijkheid: een podcast is een radioprogramma dat je op internet kan luisteren en op je telefoon kan downloaden (en daarna offline beluisteren). Je moet echt een keer een aflevering beluisteren. De verhalen zijn zó inspirerend! Elke aflevering gaat over een project dat iemand is gestart naast zijn  huidige baan met alle ups en downs en tips hoe je zelf een project kan starten om creatief bezig te zijn én geld te verdienen met je hobby.



Heb je vragen of opmerkingen? Laat vooral een reactie achter :)

Liefs!

6 opmerkingen:

  1. wat bedoel je juist met administratie? Wat komt er dan bij kijken? Ik dacht dat als je kleine hoeveelheden op Etsy verkoopt en onder de 2000€ verdient, je niets extra moet regelen? :O

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Isabelle! Met administratie bedoel ik een overzicht maken: wat heb ik op voorraad? Wat heb ik ingekocht (bonnetjes voor de btw)? Wat heb ik aan wie en voor hoeveel geld verkocht? Daar gaat stiekem toch meer tijd in zitten dan je denkt...

      Verwijderen
  2. Als je een kortingscode wilt doen met meerdere korting percentages. Ik wil namelijk dat sommige artikelen een andere kortingspercentages hebben. Hoe kan ik dat het beste doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bykhadija, het is waarschijnlijk het makkelijkst om meerdere codes aan te maken met elk verschillende percentages. Vermeld de juiste code bij het juiste product in de productomschrijving in de periode dat de code gebruikt kan worden. Klinkt dat logisch? Heb je andere vragen? Laat het me weten! Veel succes! Liefs

      Verwijderen