vrijdag 11 september 2015

Vintage paradijs in het Hoge Noorden {gastbericht}

Het weekend staat alweer voor de deur! Wat zijn jullie plannen? Voor iedereen die zin heeft in een fijn middagje struinen tussen tweedehands en vintage schatten heb ik een leuke tip: Loods G in Groningen. Zelf ben ik er nog nooit geweest, maar je schijnt er heerlijk te kunnen rond snuffelen! Vandaag zal gastblogger Naomi je vertellen waarom. Veel leesplezier en alvast een fijn weekend :)
 
♥♥♥
 
Hoi! Ik ben Naomi Soer, een 21-jarige rechtenstudente met een sterke voorkeur voor alles wat te maken heeft met vintage, retro en gewoon oude spullen. Omdat er al genoeg bloggers over Amsterdam schrijven, wil ik graag de mooiste en interessantste plekjes van Groningen met de wereld delen, vandaar dit gastbericht. Ik had in Juli een dagje over. Die extra 24 uur resulteerden (onder andere) in deze review over Loods G. Lekker de hele dag rondlopen door een uit de kluiten gewassen verzameling, verstopt in de krochten van Groningen (Sontplein, achter de Praxis). Kijk, dat is nog eens productiviteit.
Al gauw bleek Loods G veel meer dan dat. Herman Nieman is eigenaar van de opslagplaats en vertelde mij het een en ander over zijn passie. Want dát is het. Herman heeft de afgelopen twintig jaar de tijd die hij over had - naast het voor de klas staan - besteed aan het verzamelen van antiek tot de jaren ’70. Niet zomaar antiek, nee, hier is sprake van een goudmijntje aan spullen die oud zijn, maar zeker niet doorsnee. Ik zie mooie racefietsjes - Herman verzamelt deze al 25 jaar (!) -, spullen van ontwerpers, maar ook minder alledaagse objecten (een versteende schildpad, oude bouwmaterialen en idem deuren, studiolampen…) Kortom: Zoekt en gij zult vinden.
Is er ook een grens? Nee, Herman ís de grens. Een enigszins vage weliswaar, gezien Herman zijn handicap zelf al omschrijft als: “Ik vind té veel dingen leuk”. Van één ding kan Herman me verzekeren: deze spullen vind je vrijwel nergens meer. Hij heeft zijn verzameling onder meer opgedaan in het buitenland, bij hem in de buurt, bij particulieren, op marktjes, ‘eigenlijk overal waar ik kom, neem ik iets bijzonders mee’. Zo komt het ook dat ieder object zijn eigen verhaal kent, en Herman schroomt niet deze te delen.
Hoe het komt dat deze schatkamer zo goed verborgen is gebleven? Simpel, Herman heeft van zijn hobby pas sinds vorige zomer zijn werk gemaakt. Dit uit zich voornamelijk in het maken van setjes, een soort kleine decors waar spullen sfeervol bij elkaar worden gebracht om te laten zien wat je er allemaal mee kunt. Het is echter niet zijn doel om alles uit te pakken tot een gladde winkelsetting. Hij wil graag dat mensen als het ware hun eigen speurtocht uitstippelen. Het steeds weer nieuwe dingen 'ontdekken' maakt een bezoek aan Loods G een waar feest der herkenning. Het maakt de Loods dan ook tot het blije paradijs wat het nu is. Klaar om ontdekt te worden door jong en oud!

Loods G is open op aanvraag (06-25138859 / herman@loodsg.nl). Check voor meer informatie de facebookpagina van Loods G!

6 opmerkingen:

  1. JAAAAAAAAAAAA, klinkt superleuk! Wanneer gaan we? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Morgen?? Die kleine is volgens mij toch niet van plan om te komen! :D

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de tip! Ik woon in Groningen, deze loods wil ik wel eens doorpluizen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik je dan een lijstje meegeven? ;) Ik ben heel benieuwd! Schijnt echt superleuk te zijn dus: veel plezier met speuren tussen al het leuks!

      Verwijderen
  3. Helaas niet in de buurt, anders had ik graag een keer een kijkje willen nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas voor mij ook, maar ik ga er gewoon een keer een roadtrip van maken :)

      Verwijderen