vrijdag 17 januari 2014

Bijzondere foto's




Je ziet hierboven een foto die er op het eerste gezicht misschien niet zo bijzonder uitziet, maar als je het verhaal erachter kent verandert dat op slag. Linksonder kun je - als je goed kijkt - twee mensen zien, een schoenpoetser en zijn klant. Het lijkt alsof de straat verder verlaten was toen de foto werd genomen, maar het tegendeel is waar. Het beeld werd vastgelegd op een drukke ochtend op de Boulevard du Temple in Parijs door Louis-Jacques-Mandé Daguerre. Hij gebruikte een lange sluitertijd waardoor alle beweging uit het beeld verdween en enkel de twee stilstaande figuren werden vastgelegd.

Waarom ik begin over deze foto? Omdat het één van de onderwerpen was die voorbij kwamen in een nieuw tv-programma van Wilfried de Jong: Fotostudio de Jong. In zijn nieuwe programma komen allerlei vormen van fotografie voorbij en ik vond het zo'n mooi gemaakt programma! De Jong ontvangt fotografen, bespreekt nieuwsfoto's en gaat op zoek naar bijzondere verhalen achter foto's. Hebben jullie het gezien? Ik vind het een absolute aanrader!

Fotostudio de Jong Zaterdag, Nederland 2, 21.15 - 22.00

Liefs!

14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto! En bedankt voor de tip, ik ga zeker eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Heel gaaf! Ik vind het vooral bijzonder dat er verder echt niemand te zien is. Soms zie je bij langere sluitertijd wel een soort schimmen of geesten. Dat betekent dus dat die twee personen behoorlijk lang stil hebben gestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele leuke foto! Ga zeker eens naar het programma kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik fotografeer graag en leer gaandeweg steeds meer. Die aflevering van Wilfred de Jong heb ik gezien en ik was zeer verrast door het resultaat. Zeker iets om eens uit te proberen!
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke foto, en nog leuker als je het verhaal erachter kent :-)
    Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Vind het altijd heel interessant om de verhalen achter dat soort foto's te weten! Ik zoek ook wel eens op internet naar dat soort beelden van Maastricht ofzo haha, heel tof :)

    PS: doe je al mee aan mijn winactie? :)
    http://michelleslillavarld.blogspot.nl/2014/01/winactie-jewelryznl.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankzij jou heb ik het opgenomen, ben benieuwd! Dinsdag eens bekijken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hee wat leuk! Ik vroeg me al af of het programma de moeite waard was, maar dat blijkt dus zo te zijn. Ik ga eens kijken! :)

    (oh! Ik zie nu dat mijn blog hier rechts in de balk staat. Jee wat leuk, dankjewel. En ik kom er dus ook achter dat ik jou nog helemaal niet gelinkt heb terwijl ik je blog vaak lees. Dus je staat er nu eindelijk ook bij mij bij :) Fijne zondag!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartstikke tof! Dankjewel :) Jij ook een fijne zondag!

      Verwijderen
  9. Nee, ik heb het niet gezien. Maar het is terug te zien in uitzendinggemist. Ik ga dit zeker kijken. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het geeft een heel goed beeld van hoe belangrijk het beeld en het verhaal samen zijn. Ik vind het heel vernieuwend en Wilfred de Jong is daar heel goed in.

    BeantwoordenVerwijderen