donderdag 8 augustus 2013

Petzval Kickstarter Project {Fotografie}
























Sinds twee weken is er een nieuw Kickstarter project online dat één van de oudste cameralenzen uit de 19e eeuw tot leven wil wekken: de Petzval lens. Op 24 augustus loopt het project af, maar op dit moment hebben de makers al meer dan 1 miljoen dollar bijeen weten te krijgen met dank aan donateurs.

Wat is nou zo bijzonder aan deze lens dat het Kickstarter project zo succesvol maakt? Toen de lens in 1840 werd geïntroduceerd, bestonden er enkel camera's die - zelfs bij daglicht - vanwege de lange sluitertijd wel tien minuten nodig hadden om een foto te maken. De Petzval lens was revolutionair omdat er veel sneller mee te werken was, maar ook omdat het unieke portretten maakte met een extreem verschil tussen scherp en onscherp. De foto hierboven is gemaakt met een moderne Canon en originele 19e eeuwse Petzval lens. Ik vind hem prachtig!

Lees er hier meer over en bekijk ook zeker het inspirerende filmpje!

8 opmerkingen:

  1. Mooie foto! Ik volg je nu via bloglovin!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had nooit eerder van de lens gehoord, maar ik vind het effect prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, prachtig! Jammer dat de 300 dollar deelname al weg is, anders had ik het zeker overwogen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ohja...inderdaad zéér mooi! Ik ben fan ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof effect! Wij hebben ook al enkele Kickstarter-projecten gesteund, maar dit kende ik niet.

    Goedele

    BeantwoordenVerwijderen