dinsdag 2 oktober 2012

Fotografietips voor bloggers {Gastbericht}

Sam Loman is de bedenker en maker van de nieuwe stationerylijn Love, Sam. Ik heb de agenda voor 2013 al in huis en ben er superblij mee! Hebben jullie haar fijne blog al bekeken? Deze creatieveling is een alleskunner lijkt het wel :) Vandaag geeft Sam een aantal tips op het gebied van fotografie. Veel plezier!

♥♥♥

Ik krijg regelmatig de vraag waar ik mijn inspiratie vandaan haal, welke materialen ik gebruik en of ik nog ‘geheime’ tips heb. Ik kan helaas niet op alles in gaan, maar in deze gastblog geef ik een aantal basistips voor fotografie zodat je daarna meteen zelf aan de slag kunt!

Ik ben afgestudeerd aan de kunstacademie en heb vorig jaar mijn Master of arts gehaald, beide richting illustration & design. Op een paar lessen kunstfotografie na ben ik autodidact op het gebied van fotografie. Ik ben dus niet een enorm technische fotograaf die gebruik maakt van hele studio’s vol met apparatuur en die uren aan nabewerking besteed. Nee, ik benader fotografie eigenlijk hetzelfde als illustreren en ontwerpen. Het gaat om kijken, camera instellen, kaderen (compositie), klikken en klaar. Zo simpel is het.

Hier een aantal tips om je op weg te helpen:

Voorbereiding

In principe kun je met elke camera mooie foto’s maken. Wil je wat serieuzer aan de slag investeer dan in een spiegelreflex camera. Hiermee kun je meer invloed uitoefenen op het eindresultaat.

Voordat ik ga fotograferen bedenk ik wat mijn onderwerp wordt, zodat ik hierop mijn uitrusting kan bepalen. Voor het fotograferen van eten gebruik ik weer andere lenzen dan lifestyle of portretten.

Een goede richtlijn is een groothoeklens voor interieur en landschap, een vaste lens zoals een 50 of 85mm voor portret, een macrolens zoals een 100mm voor insecten of heel erge close-ups en telelenzen voor sportfotografie of bijvoorbeeld in de dierentuin waar je onderwerp vaak verder weg is.

Kijken

Observeren is heel belangrijk als je gaat fotograferen. Allereerst let ik op het licht. Waar komt het vandaan. Schijnt de zon of is het juist bewolkt, ben ik binnen of buiten? Aan de hand van de lichttemperatuur stel ik mijn witbalans in. Bij zon stel je het zonnetje in, bij binnen fotografie selecteer je het lampje, etc. Door de witbalans in te stellen zorg je ervoor dat de foto zijn echte kleur behoud en geen gele of blauwe zweem krijgt.

In de volle zon krijg je scherpe aftekeningen. Wil je geen donkere schaduwen in iemands gezicht of op je object, fotografeer dan in de schaduw. Geen schaduw? Gebruik je flitser!  Inflitsen helpt  om donkere schaduwen op te lichten.

Ben je binnen? Zorg dan voor voldoende daglicht. Open gordijnen en blijf een beetje bij het raam.

Daglicht is altijd mooier dan een lamp of flitslicht. Bij weinig licht zet je je diafragma vol open (is laag getal), verleng je de sluitertijd en verhoog je de iso-waarde (zie stukje camera instellen hieronder). Sommige camera’s zijn erg goed in ruisonderdrukking maar bij andere krijg je veel meer ruis te zien naarmate je je iso hoger zet, let hier dus op! En als het echt niet anders kan dan is het uiteraard een oplossing om te flitsen of een lamp aan te doen.

Camera instellen

Vol automatisch is erg handig als je snel tot actie over moet gaan, alleen geeft het vaak niet het gewenste resultaat. Lees het boekje van je camera en speel eens met het diafragma en de sluitertijd. Met het diafragma kun je de scherpte-diepte instellen (een laag getal voor een scherp stukje en veel onscherpte en bij een hoog getal zal alles op de foto scherp worden), de sluitertijd pas je aan op je diafragma of zet je in als doel om een bepaald effect te krijgen. Met een korte sluitertijd kun je snel reageren en een beeld vangen van iemand die voorbij rent. Met een lange sluitertijd kun je bijvoorbeeld water later veranderen in een mooie zweem met mysterieuze uitstraling. Let op bij een lange sluitertijd heb je statief nodig anders word je foto onscherp!

Kaderen

Er zijn regels betreffende compositie, het is goed om ze een keertje te lezen (kijk maar eens in een fotografieboek) maar daarna mag je ze weer vergeten en gewoon je eigen weg volgen. Er is geen goed of fout: het eindresultaat is iets wat bij jou past. Ik juich het toe om je eigen weg te volgen en een eigen stijl te ontwikkelen.

Let er wel op dat er geen storende dingen in je beeld zitten zoals een vuilnisbak, een blikje op de grond, stof op iemands kleren ed. Als je personen gaat fotograferen, let er dan op dat er geen rare dingen achter staan, zodat het gaat lijken of er een boom uit iemands hoofd groeit, of de kleding niet meer te onderscheiden is van de achtergrond ed.

Klaar

Ik streef ernaar om mijn camera zo in te stellen zodat ik zo weinig mogelijk aan nabewerking hoef te doen. Vaak wordt je foto er niet mooier op van het vele corrigeren en retoucheren.

Daarnaast houd ik van een puur beeld. Oneffenheden mag, dat geeft juist charme en eigenheid aan je beeld.

Het enige dat ik achteraf bij stel zijn de kleuren en de verhouding licht-donker, meestal hoeft er maar een fractie bijgesteld te worden. Kortom, als je van te voren goed bedenkt wat je wilt, wat er bij jouw stijl past en goed let op licht, compositie en eventuele storende elementen zal je een puur beeld krijgen. Een beeld dat spreekt en eigenheid uitstraalt.

Veel succes!! Sam

9 opmerkingen:

  1. Wat een handige tips! Dankjewel! Ik geniet echt van de marathon! (:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handige tips!
    En wat zijn de foto's prachtig.
    Ik zocht nog een jaar agenda en heb deze meteen besteld! (:

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt volledig wat je zegt! Ik ben zelf ook afgestudeerd in Kunsthumaniora, grafische richting waarbij fotografie maar een onderdeeltje was. Het is vooral door te doen en uit te proberen en op mijn gevoel af gaan, want ik ben technisch ook niet sterk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg bedankt voor de tips,ze zijn heel nuttig, ik ga er zeker gebruik van maken. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn! Al die tips! Hier heb ik zeker wat aan.
    En trouwens, het zijn hele mooie foto's!