vrijdag 7 september 2012

Oude Noorden

















Afgelopen woensdag bezocht ik een bijzonder plekje in het Oude Noorden van Rotterdam: twee woningen die ingericht zijn als museum. Eén pand stamt uit 1897 en is ingericht als een alkoofwoning in de jaren '30/'40. Het tweede pand is ingericht als een jaren '50/'60 woning. Ik was ontzettend benieuwd hoe het eruit zou zien!

De woningen staan in de Jacob Catsstraat in Rotterdam en je moet echt weten dat het gaat om museumwoningen want je loopt er zo voorbij. Ik ben er zo'n 1,5 uur binnen geweest en had een heel leuk gesprek met één van de vrijwilligers. Hij wist veel dingen te vertellen: zo bleek het eerste pand bewoond te zijn tot 1989 en al die tijd in originele staat te zijn gebleven. Dat betekent bijvoorbeeld een keuken zonder gasaansluiting: kun je je dat voorstellen? De tweede woning ziet er al heel anders uit en geeft je een idee van de stijl van de jaren '50/'60.
 
Het museum is gratis te bezoeken op woensdagmiddag van 12:30-17:00 uur. Morgen is het Open Monumentendag en kun je er ook terecht. Een aanrader! Meer informatie over het museum vind je hier.
 
Fijne avond!
 
PS: onlangs maakte ik een top 5 van mijn favoriete adresjes in dezelfde buurt.
 

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's!
    Heerlijk om te zien hoe ze toen leefden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw!! Die stijl komt echt weer helemaal terug!! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een heel bijzonder museum. Als ik ooit weer in Rotterdam ben ga ik er zeker naartoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och da's altijd zo fijn om te doen...verhalen ontdekken en alle die fijne kleine dingen van toen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tip!!! Ga ik echt onthouden.

    Fijne zaterdag!

    Liefs Lisanne

    PS Ik heb een stoere giveaway van HK Living op mijn blog. Misschien leuke tip?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke tip! Ik ga er graag eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh dat jaren 50/60 huisje lijkt me supercute! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahaha! Super grappig.. ik las het Oude noorden en museum, en dacht gelijk.. Dat kan niet anders! Ik heb in de Jacob Catsstraat gewoond :) op kamers, op de hoek boven de kapper.. Assman heet die kapper, haha.
    Super leuke buurt, en ik wist wel dat er een museum zat.. is een paar huizen verder. Krijg gelijk weer heimwee naar mijn kamertje en die wijk, ben er namelijk nooit binnen gelopen.
    Misschien toch nog een keertje doen :) dank je wel voor dit lichtelijk (voor mij) sentimentele artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zeg, even helemaal terug in de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie foto's! Lijkt me grapig om er eens te kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen