zaterdag 2 juni 2012

5 Tips {Crafty markten}

Mooie DIY tassen van Spool me












Het afgelopen weekend bezocht ik De Utrechtse Fabriek: een hippe markt in  het Griftpark in Utrecht. Ik wilde jullie daar de foto's van laten zien, maar het leek me ook leuk om eens te vertellen wat je nou kan verwachten op zo'n markt èn waar je aan moet denken als je zelf eens als verkoper een poging wil wagen.

Is dat jurkje niet lief? Ook van Spool me.












      



                    ♥ Creatieve markten zijn een leuke plek om je eigen maaksels aan de man te brengen. Maar hoewel je waarschijnlijk je hele ziel en zaligheid in het product hebt gestopt wil 't nog weleens lastig zijn om goed te verkopen. Je kunt het verschil maken door zo origineel mogelijk te zijn. Maak gebruik van stoffen (kralen, kleuren, wat je dan ook gebruikt om je product te maken) die je niet overal ziet, varieer in prijzen (kleine dingen van een paar euro, maar ook de duurdere en grotere items) en zorg voor leuk inpakmateriaal. Bedenk vóór je je gaat inschrijven: het gaat niet alleen om wat je verkoopt, maar ook hoe je dat doet!

♥ Stop veel energie in het maken van een gezellige en opvallende kraam (voormalige gevangeniscellen idem dito haha). Je spullen moeten zichtbaar zijn en een aantrekkelijke opstelling is dan heel belangrijk. Niets leuker om als bezoeker te snuffelen op tafels, door kaartenbakken, kledingrekken enz. Mijn lief bedacht een superstoer (en stevig!) kledingrek gemaakt van hout. Vééél beter dan de gammele rekjes die ik daarvoor gebruikte en ook stukken mooier!

De supervrolijke kraam van Buiten de lijntjes

♥ Begin ruim van tevoren met het maken van spullen om te verkopen. Het is toch zonde als bepaalde dingen als warme broodjes verkopen, maar je er véél te weinig van hebt meegenomen. Neem er de tijd voor om iets nieuws uit te werken en wissel af met ideeën. Probeer gewoon eens uit wat wel en niet werkt, dan is er genoeg variatie in wat je verkoopt.

♥ Reclame is belangrijk! Zorg voor visitekaartjes: stel dat iemand op de dag zelf niets bij je kan/wil kopen, maar later toch gaat twijfelen, dan weten ze je toch weer te vinden. Ht schrijven van een blog is daarom een aanrader en verkopen op een site als Dooreen (Nederlandstalig) of Etsy (Engelstalig) ook. Probeer het gewoon eens uit!

Zo'n kaartenrek vind ik helemaal geweldig!


♥ En dan het financiële 'dingetje': wanneer ben je succesvol en wanneer moet je denken "eens, maar nooit weer"? Het antwoord: dat ligt helemaal aan jouzelf! Ik heb een keer gehoord dat een kraam op één dag rond de duizend euro wist te verdienen, maar kom zelf bij lange na niet bij dat bedrag in de buurt. Voor mij hoeft dat ook helemaal niet: de lol zit 'm in de voorpret bij het maken èn het blij zien worden van anderen die iets leuks bij mij weten te vinden. Dat ik er niet rijk van wordt is dan maar zo :)

Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen. Mocht je eens op een crafty markt gaan staan, laat het dan weten oké?

Liefs!

PS: ik zet elke maand de leukste creatieve markten op een rijtje, maar als je eens wat verder vooruit wil kijken houd dan de button 'crafty markten' rechtsboven op de pagina in de gaten. Hierin plan ik al wat verder vooruit. Handig voor als je je wilt inschrijven!


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk om onze kraam terug te zien op je Blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat fijn dat je dat allemaal nog eens oplijst! Wij zullen voor de allereerste keer meedoen met de Beparkte Oplage op 17 juni en dat zit echt 24/7 in mijn hoofd...Je denkt zoveel dat je op den duur misschien wel iets over het hoofd ziet dus super merci voor dit handige bericht!!! Het aftellen kan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OOOOOH, jij was er ook? Heb je niet gezien ;-)
    http://happyinred.blogspot.nl/2012/05/blissful-creative-sunny-sunday.html
    Of mss heb ik je ook wel gezien (maar dat weet je maar nooit met bloggen, haha)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi. Ben blij met je marathon. Lekker lezen. :)
    En dit bericht is geweldig. Bedankt voor alle tips. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen