donderdag 31 mei 2012

DIY Vakantieboek // Last days of spring {Gastbericht}

Marlous van The last days of Spring heeft wat mij betreft de Nederlandse nr. 1 DIY-blog. Op haar site vind je bijna dagelijks nieuwe blogberichten met eigengemaakte stationery, haar letterwritingproject en inspirerende foto's. Het maakte mij dan ook ontzettend blij dat ze instemde met een gastbericht!

♥♥♥

De ouderwetse vakantie plakboeken van vroeger zijn terug! Net als de ouderwetse post die mede dankzij mijn letter writing project weer een comeback maakt mag je ook zeker de vakantie plakboeken hype niet overslaan! Wie had er vroeger niet een mooi boek vol met bonnetjes, plattegrondjes, snoeppapiertjes en verhalen van de vakantie? Een vakantie plakboek is de ultieme manier om je geweldige vakantie nog eens heerlijk na te beleven, zelfs jaren later.

Daarnaast is het ook leuk voor op vakantie: in plaats van de hele dag bij het zwembad hangen kun je ook een middagje gaan knutselen. Ook zul je onbewust meer op alle mooie doch simpele dingen letten (zoals tickets, recepten op verpakkingen, bloemetjes etc) als potentiële plak materialen voor in je boek.

Ik laat je zien hoe ik mijn vakantieplakboek maakte en geef je gelijk wat tips en tricks voor het perfecte vakantieplakboek!

Notitieboekjes met een effen kartonnen kaft vind ik het mooiste. Mijne komt van de Hema maar je vindt zo o.a. ook bij Paperchase en Dille & Kamille.


Ik ben een groot fan van kaarten en air mail, dus gebruikte ik een vintage envelop en een stukje landkaart. Ik associeer air mail en kaarten altijd met reizen dus dit is perfect!

Gebruik stempels en tape om het boekje te decoreren. Beiden kun je vinden op etsy.com of postpapierenzo.nl

De vintage postzegels vind je in mijn shop.
Ik hou heel erg van vintage etiketten. Je kunt zie hier gratis uitprinten.
Ik ga ook naar Berlijn deze zomer dus leek het me een leuk idee om een kaart van Berlijn aan de binnenkant te plakken.
Vergeet niet om wat vakjes en envelopjes in je boek te maken om kleine frutsels in te bewaren.
Ik maakte ook een pagina met 'If found, please return to..' in het geval ik mijn boekje verlies.
Een pagina met adressen van het thuisfront zodat ik postkaarten kan sturen.
En een pagina voor adressen die ik graag wil bezoeken - of adresjes die ik graag wil onthouden voor een eventueel volgend bezoek.
Het uiteindelijke product. Is hij niet prachtig? Ik kan niet wachten om er in te beginnen, gelukkig vertrek ik 7 juni al naar Berlijn!

Tips & Tricks

♥ Neem een klein 'knutsel kitje' mee op vakantie; mooie pennen, lijm (pritt maar ook dubbelzijdig plakband kan heel handig zijn), schaar, en ter decoratie wat washi tape en stickers.

♥ Je kunt ook wat dingen met een paperclip vast zetten, zodat je thuis rustig alles kunt organiseren en inplakken. Laat eventueel ook ruimte over voor foto's die je nog wil uitprinten en later inplakken.

♥ De foto app Instagram is ideaal om leuke snapshots mee te maken! Laat wat ruimte over zodat je na je vakantie wat instagram foto's kan uitprinten en inplakken.

♥ Experimenteer met achtergronden! Plak bijvoorbeeld de plattegrond van de camping in of gebruik de verpakking van Italiaanse cornflakes als ondergrond. Daarop plak je vervolgens weer andere dingetjes of schrijf je je verhaal.

♥ Om je tekst eventueel wat op te lichten tussen al die drukke plaatjes kun je gebruik maken van post-its of etiketten. Zo vallen je bijschriften net wat beter op.

♥ Plak een envelop aan de binnenkant van je notitieboek voor alle papiertjes en frutsels die te dik zijn om in te plakken of die juist nader bekeken moeten worden en er dus los bij horen. 

♥♥♥

Bedankt lieve Marlous voor dit superleuke DIY-idee!

26 opmerkingen:

  1. Dank voor het delen van al je mooie tips en creatief werk. Volgende week beginnen wij met een eigen RRN-projectje en dan komen jouw ideeën en voorbeelden goed van pas. Alvast veel reisplezier naar Berlijn-2 maal bezocht en een bron van cultuur-xxx-Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is je vakantieplakboek mooi geworden! Echt heel mooi!! Goede tips ook, om bijvoorbeeld thuis al de adressen en mooie plekjes erin te schrijven.
    Ik maak er ook (bijna) ieder jaar eentje. Ik heb al een heel rijtje op de plank staan. En ieder jaar worden ze dikker en diverser.
    Ik krijg trouwens heel vaak vreemde blikken als ik 's avonds voor de tent zit te kleuren en plakken, haha. Misschien (nu het weer wat hipper wordt) vind ik dit jaar eindelijk een medestanden op de camping :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Ik ben een uitkijkertje, dat wil zeggen al weken op voorhand plannen, lijstjes maken, dromen van de reis, dus zo'n boek is daar perfect voor.
    Kleine bekentenis: ik neem altijd de 'kotszakjes', die zakjes uit het vliegtuig voor als je misselijk bent, mee naar huis - leeg uiteraard :) Die zijn heel stevig, en met een mooi label van de luchtvaartmaatschappij op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weeral een geweldige DIY zeg! Zeker iets om uit te proberen. Volgend jaar ga ik voor 3 maanden naar Suriname, en zal ik zeker en vast veel herinneringen willen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PRACHTIG! Echt heel knap gemaakt, echt wauw!

    Liefs, Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, tof tof tof! Super leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is leuk geworden zeg!
    Dat doet me er trouwens aan denken dat ik mijn londen travel journal ook nog eens moet afmaken... OEPS! Ik ben dan wel al geweest maar ik moet nog steeds de laatste dag schrijven.. hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik volg haar blog ook al een tijd en het is inderdaad een super leuke blog! Ook een hele leuke post dit!

    Liefs, Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hartstikke leuk dit! (mijn moeder heeft een kast vol van dit soort boekjes)
    Ga snel bij haar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zeker weten, haar blog en DIY zijn the best!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit vond ik als kind ook zo geweldig om te doen, was het al bijna weer vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zalig!!! Da's net wat ik graag doe en eigenlijk al lang doe...helaas zonder zo'n prachtige foto's als jou! Binnenkort toon ik mijn werk, misschien inspireert het jou ook?!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw wat gaaf! Super creatief! Deze moet je verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. leuk zeg! :)
    Marlous is inderdaad goed met zulke dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het echt een super leuk idee! Wat is die mooi geworden ook :)
    Liefs, Swaen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Superleuk, en eindelijk eens iemand die laat zien hoe je zo'n mooie dingen maakt! Bedankt !
    Liefs,
    Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi!
    Ik had even een vraagje over de etiketten die je gebruikt! Heb op de site gekeken die jij vermeldt, maar ik vind de etiketten die jij gebruikt niet! Zou je me kunnen helpen? Vond die van jou zo leuk dat ik ze echt moést hebben :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer! Op mijn Pinterestpagina kun je soortgelijke (gratis) printables vinden: http://pinterest.com/sophievintage/paper/

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

      Verwijderen
  18. Leuk! Zelf maak ik altijd een compleet vakantieboek. De opmaak van het boekblok maak ik in word en print ik uit. Hier maak ik een boekblok van en vervolgens zoek ik een mooi linnen of mooi bedrukt papier voor de band. Voor de spiegel gebruik ik ook altijd graag een landkaart. Het idee van een envelop erin plakken had ik nog niet bedacht. Deze week maak ik een boek voor een reis richting Lissabon. Ik ga zeker de tip voor de envelop toepassen.
    Thanx!
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen