zondag 29 april 2012

Disfarmer: the Heber Springs Portraits {Fotografie}

Foto's van decennia terug: ik kan er geen genoeg van krijgen! Vandaag was ik op internet aan het zoeken naar foto's uit de jaren '30 en kwam toen de fotograaf Disfarmer tegen: afkomstig uit een naar Amerika geëmigreerd Duits gezin en geboren als Mike Meyer (1884-1959). Het boerenbestaan bevalt hem niet, waarna hij besluit zichzelf het fotografievak te leren en een eigen fotostudio begint.


De portretten die je ziet zijn gemaakt tussen 1939 en 1946. In zijn studio fotografeerde hij de boerenbevolking van het kleine Amerikaanse bergdorp Heber Springs. Wat ik vooral mooi vind is de manier waarop hij de mannen en vrouwen in beeld bracht: ze kijken recht de camera in en elke foto lijkt een beetje weer te geven hoe zij in het leven staan. Vrolijk, gelukkig en liefdevol naar de personen om hen heen, of juist somber en vol zorgen. 

Pas na zijn dood werd zijn werk gepubliceerd en door critici zo lovend ontvangen dat het resulteerde in de publicatie 'Disfarmer: the Heber Springs Portraits 1939-1946'.  

Meer foto's van Disfarmer vind je hier. In 2004 was er een tentoonstelling van zijn werk in de Kunsthal. Jammer dat ik die gemist heb!

Liefs!

12 opmerkingen:

  1. Ik hou ook enorm van die foto's, misschien ook wel omdat mijn ouders vergelijkbare foto's hebben (mijn vader kwam uit een boerengezin met 14 kinderen van de eerste mama en 15 van de tweede mama, samen van één vader, dat levert mooie familieplaatjes op :0))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow! Dat moet bijzonder zijn om in zo'n groot gezin op te groeien. Super dat je die familiefoto's hebt :)

      Verwijderen
  2. zalige foto's! thanks voor de leuke link!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die oude foto's zijn altijd zo leuk!
    Ik heb laatst in een krinloop winkel ook zo'n oude foto mee genmomen. Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet, maar het is altijd even leuk om naar te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn de mooie vondsten! Altijd meenemen zoiets :D

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige foto's!
    Liefs, Swaen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah mooi,bijzonder sfeertje hebben die foto,s van toen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dit zijn mooie foto's. Je kent misschien ook wel de foto's van Dorothea Lange, die heeft in de jaren 30 ook een hoop arme Amerikaanse gezinnen gefotografeerd. Of van Walker Evans, ook al zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's inderdaad! Maar waar ik het toch oneens mee ben: ik denk niet dat een foto (altijd) een juiste weergave is van hoe de persoon die erop staat in het leven staat. Het gaat immers nog steeds om een momentopname. Ikzelf hoop alleszins dat de oude man & vrouw op andere dagen toch iets vrolijker door het leven gingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh ik heb helemaal je geweldige nieuws gemist! Alsnog van harte!
    Ik hoop dat je je intussen weer helemaal goed voelt en dat je verder een hele fijne en zorgeloze zwangerschap zult hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's...Dank je wel voor het delen en gefeliciteerd met je zwangerschap.

    xo

    BeantwoordenVerwijderen