woensdag 23 november 2011

Vintage shoppen {10 tips}


Vintage kleding shoppen? Het ziet het ernaar uit dat je twee groepen hebt: mensen die het geweldig vinden en anderen die er van gruwelen. Terwijl die laatste groep vaak genoeg verrast opkijkt als ik mijn laatste aanwinst laat zien. Kortom: mooi vintage is niet lelijk, je moet het alleen kunnen vinden!

En... dat is voor velen nou juist het probleem. Waar vind je die bijzondere, betaalbare en nog in perfecte staat zijnde items? Hier tien tips die je op weg kunnen helpen:

♥ Voor de avontuurlijke types: ga elke rommelmarkt af in je omgeving. Ikzelf ben vooral fan van de markt op zaterdag in Rotterdam (Binnenrotte), maar ook in de IJhallen in Amsterdam heb ik verrassingen weten te scoren en de Noordermarkt op maandagochtend is een aanrader!

♥ Als afdingen niet je cup of tea is kijk dan eens op internet. Twee superleuke en betaalbare webshops zijn SugarSugar en Redress Vintage. Ook online geldt: vrijwel elk item is uniek maar misschien niet meteen je smaak, kleur of maat. Kijk dus regelmatig (lees: wekelijks) of er nieuwe kleding is, dan zit er snel genoeg iets moois voor je tussen!

♥ Op Marktplaats kun je ook veel moois vinden, maar ook hier is tijd en geduld een must. Zelf kijk ik altijd bij de items van Rosie and Gracie vintage.

♥ Laat je niet afschrikken door te groot, te lang, rare mouwen etc. Zie je een jurkje dat bijna perfect is, op de lengte van de rok na? Afknippen en omzomen! Veel te groot? Innemen! Zeker bij een rommelmarktkoopje van een paar euro moet je het gewoon maar uitproberen.



♥ Kleding van een paar decennia oud ruikt niet zoals een nieuwe shirtje van de H&M. Maar een viezig luchtje om je heen hebben hangen is ook niet prettig. Goed uithangen, handwas en lekkere wasverzachter en het leed is al geleden.

♥ Vlekken lijken een lastiger probleem maar met ossengalzeep is dit ook vaak weg te toveren. Ouderwets, spotgoedkoop en te vinden bij elke Kruidvat of willekeurig welke drogist op de hoek. Gebruik het met een beetje water en bijna elke vlek gaat eruit. En het doosje is ook zo lekker retro... :)

♥ Let niet op de maatlabels. Deze zijn vaak niet hetzelfde als die van nu dus: trek een kledingstuk aan (tip: draag laagjes) of meet het op. Weet je al wat je taillemaat is? Zo niet, meteen even een meetlint aanschaffen! ;)

♥ Neem (klein)geld mee als je naar de markt gaat of naar kleine vintage winkels. Helpt bij het afdingen - "kan dit ook voor 2 euro?" - maar zorgt er ook voor dat je niet teleurgesteld huiswaarts keert zonder dat geweldige jurkje omdat je vergeten was te pinnen.

♥ Wees een vroege vogel of ga juist aan het einde van de middag op pad. Het zal minder druk zijn en dat scheelt een hoop irritatie door de chaos. Bij sommige markten kun je al vanaf 7 uur terecht - ikzelf ga liever rond een uur of 3. Ik ben niet zo'n ochtendmens haha.

♥ Impulsaankopen zijn oké! Zorg ervoor dat je nooit spijt hebt: elk kledingstuk is vrijwel uniek en spijtgevoelens blijven je nog lang achtervolgen. Als het toch niet zo'n succes blijkt te zijn als je gehoopt had geef het dan weg en maak er iemand anders blij mee.

Veel plezier met shoppen :)

Liefs!

14 opmerkingen:

  1. Leuke links ook! Ik koop graag ouderwetse bloemenrokken bij de kringloop die ik dan thuis een andere lengte geef zodat ze weer een tijdje mee kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke post, ik wou net dezelfde maken haha ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super tips! Ik heb net een rokje besteld bij SugarSugar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor de tips! :-) Geduld ja, heel belangrijk.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tips!

    xx Laura
    http://styleandsushi.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne tips! Nog extra tips om je vriendjelief over te halen om mee te gaan:-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tips! Ik heb vaak het goede voornemen om alleen nog maar vintage of tweedehands te gaan dragen, maar als ik dan weer in de H&M ben beland wil ik dat nog wel eens vergeten. Wie weet lukt het me komend jaar beter.
    Er is namelijk zo veel leuke vintage te krijgen.
    Vooral de ij-hallen is bij mij favoriet.
    Voor de komende feestdagen heb ik een tweedehands Marc Aurel jurkje gekocht :)groetjes neele

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!! Thanks for sharing! Wie weet tot welke aankopen het nog eens leidt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Supergoede tips!! Voor mijzelf geldt vaak: toen keer niks, één keer een topvondst. Maar het is het altijd waard!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn rokje is binnen en ik vind m echt super! Dank je nogmaals voor de tips :)

    BeantwoordenVerwijderen