woensdag 2 november 2011

Deze week maakte ik...


Oké... eigenlijk was het kledingrek eind oktober al klaar maar het kwam er niet van om eerder dit berichtje te plaatsen. Hoe maak je in 5 stappen je eigen kledingrek?


Benodigdheden: 4 dikke planken, 1 bezemsteel, 2 windhaken + boor, meetlint, potlood, verstekzaag.

Bepaal hoe hoog je de stok wil hebben waar de kleding op zal hangen en meet dit af op alle vier de planken (1). Bepaal het midden zodat je exact weet waar je het gat moet boren om de bezemsteel in te doen (2). Zet het rek in elkaar (3) en kijk of je tevreden bent met de hoogte. Voor de stabiliteit is het belangrijk om de planken te verstekzagen: eerst afstrepen op de juiste hoogte - bijvoorbeeld met behulp van een mikadodoosje ;) - en vervolgens schuin afzagen (4). Tot slot schroef je de windhaken vast (5) om de twee planken aan elkaar te verbinden zodat het rek in de juiste stand blijft staan en niet uit elkaar glijdt.

Het resultaat na een middagje hard werken:


Nu heb je een zelfgemaakt kledingrek: niet te duur en je kunt hem zo groot/klein/hoog/laag maken als je wilt :)

Liefs!

PS: heb je twee linkerhanden of weinig tijd om zelf aan de slag te gaan? De kledingrekken zijn ook te koop in mijn Etsy shop! Laat het vooral weten als je een vraag hebt

24 opmerkingen:

  1. Supertof! Ga je het ook een kleurtje geven?

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @.: voorlopig nog niet! Teveel te doen oef... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een superidee zeg!! Komt mss wel goed uit als ik eindelijk eens die wervelende klokrokken uit de fifties kan namaken...Woeshhhh

    groetjes Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoooo ben jij ff handige harry!! Wauw Zeg! En super mooi, functioneel enzo.. Helemaal leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee! En ziet er ook heel goed uit! Ga door met die leuke ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk! :D en wat knap gemaakt.
    xoxo"sanne. (diarywithoutaname)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig!! (ik waag me er niet aan hoor, een Ikea-pakketje is voor mij het maximaal haalbare....)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @maarnietvangrijs: als je zo'n ikea-ding in elkaar krijgt lijkt me dit peanuts - volgens mij zijn die ikeatoestanden veel ingewikkelder - daar zitten in elk geval moeilijkere stappenplannen bij dan dit!
    Knap kledingrek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig idee! Ik heb net een nieuw kledingrek nodig dus ik zal me eens naar de doe-het-zelf-winkel begeven ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aah vet leuk joh! Echt super bedacht, ziet er vet uit. Ik heb er jammer genoeg geen ruimte voor :( Ooit...

    http://specu-laas.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aha mijn mannelijk geweld vindt dit ideaal voor tussen alle andere maakskels door...dus in zijn naam een hele dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, dit ga ik uitproberen! En dat terwijl ik zeker niet handig ben...
    Daarom eerst nog een vraag: Waar maak je de windhaken precies vast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De windhaken zet je zo'n beetje halverwege de twee poten vast zodat deze niet teveel uit elkaar schuiven: denk aan een hoofdletter 'A'. Op de laatste foto zijn ze er net afgeknipt zie ik... Niet handig van me! Veel succes :)

      Verwijderen
  13. Wat heb je dat gaaf gemaakt. Ideaal zo'n kledingrek extra en het ziet er supermooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap idee hoor, ga is mss wel es mijn werk van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Èrrug leuk! Mijn zus zag hem en wil dat ik er nu ook een voor haar maak, maar ik vraag mij af - is hij niet wiebelig ( van links naar rechts ) ?
    omdat er geen steunkruis oid tussen de twee A's zit maar alleen met de roede verbonden is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de poten verstek zaagt zal hij niet wiebelen, dan kunnen de poten niet meer schuiven. Maar een extra steunkruis kan geen kwaad. Ook handig om weer wat extra's aan op te hangen :) Ik neem hem altijd mee naar crafty markten en zelfs met flinke wind blijft hij staan! Maar je weet nooit he... ;)

      Verwijderen
  16. Hoe lang zijn de palen die je gebruikt? Ik wil het namelijk zelf ook maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Karlijn, de palen hebben een standaard maat van de bouwmarkt (uit mijn hoofd 2 meter). Leuk dat je het zelf gaat maken! Have fun :)

      Verwijderen