dinsdag 5 juli 2011

Interview {Melissa Milis}

Hoe is het om creatief ondernemer te zijn? Een vraag die veel bloggers zoals jullie zich zullen stellen. Je droom najagen en doen wat je altijd al wilde doen: een eigen zaak beginnen. Melissa is er zo één die echt de stap heeft genomen. Ze is een keiharde werker en duidelijk iemand die haar hart heeft gevolgd.

 Kun je jezelf voorstellen? Wie ben je, wat voor werk doe je?

Ik ben Melissa Milis, een fotografe en grafisch ontwerpster, geboren in 1987. Ik heb altijd al interesse gehad in alles wat "creatief" was. Ik ben er dan ook zeker van dat moest ik geen fotografe of grafisch ontwerpster geweest zijn, ik wellicht architecte, styliste of iets anders creatief geworden was. Het zit in mijn bloed om creatief en anders naar dingen te kijken, verder ben ik ook een echte droomster. Dat zei men al over mij van kindsaf. Ik kan uren denken, schetsen, kijken... Jammer genoeg heb ik daar in mijn drukke job (of combinatie van twee jobs) jammer genoeg geen tijd meer voor.


Op welk moment besloot je als creatief ondernemer aan de slag te gaan?

Ik ben in 2009 afgestudeerd als grafisch vormgeefster in Hasselt aan de PHL. Toen ik mijn studierichting moest kiezen op mijn 18e was ik zeker dat het tussen fotografie en grafisch ontwerp zou gaan (of psychologie, daar komt dat uren denken weer hé ;-)). Uiteindelijk werd het grafische vormgeving, toch had ik na 4 jaar studeren eventjes genoeg van grafische en besloot ik om mij te gaan focussen op mijn fototoestel. Toen ik ook nog eens mijn eerste job als grafisch vormgeefster, uitermate ging haten na twee maanden, wist ik dat het niets voor mij was. Althans, DTP (teksten vormgeven voor reclamebeelden, magazines ed) was niets voor mij. Ik wou creatief zijn met beelden, letters, vormgeving en papier. Niet een saaie bureaujob en heel de dag teksten vorm geven. Ik was het na twee maanden zo grondig beu dat ik besloot om in avondles bedrijfsbeheer te starten. Zware dagen want ik ging werken en 's avonds naar de les en tussendoor ook nog over mijn 'eigen' bedrijfje nadenken. Verder ben ik in die periode ook nog eens verhuist naar mijn appartementje. Druk druk druk dus. Ik ging aanvankelijk van start met het idee om een webshop met vintage kledij op te richten (iets wat me op dat moment heel erg boeide) maar uiteindelijk rolde ik in de fotografiewereld en daar zit ik nog steeds, al blijft de liefde voor grafisch ontwerp in mijn foto's en albums nooit ver weg.


 Wat is het leukste aan je werk als fotograaf?

Het leuke (en soms ook het niet leuke eigenlijk) aan mijn job zijn de indelingen van men dag. Ik mag vaak thuis werken maar kom ook onder de mensen als ik foto's neem. Ik leer telkens nieuwe mensen kennen en dat is inspirerend en fijn. Tegelijk is dat ook het meest vermoeiende. Je moet telkens weer 'lachen' en 'blij' zijn en vooral veel interesse hebben in die mensen. Meestal is dat makkelijk maar soms heb ik ook al wel eens een rotdag waarop ik liever in men zetel had willen liggen. Het zijn zowel voor als nadelen te noemen. Je moet van de job houden en dan is het leuk om te doen en zit je er ook niet zoveel mee in dat je op uren moet werken waarop anderen meestal vrij zijn (feestdagen, weekends enzoverder). Ik denk dat mijn interesse in andere mensen en hun verhaal, mijn sterkte is als fotograaf.


 Wat zijn je toekomstplannen, hoe wil je jezelf blijven ontwikkelen?

Voor de toekomst denken we nog aan een webshop gerelateerd aan mijn thema's van fotografie. Meer wil ik er nog niet over kwijt... ik deel het met jullie van zodra het op punt staat (wellicht later in 2011).

 Welke tips wil je meegeven aan toekomstige creatieve ondernemers?

Denk goed na over wat je wil en waarom je iets wil. Heb je potentieel? Geloof je in je eigen kunnen? Wil je een creatieve zaak opzetten, ben je dan ook bewust van het feit dat je er waarschijnlijk 7/7 mee zal bezig zijn? Mensen kunnen soms heel veel van je verwachten en denken dat je 24/24 uur bereikbaar bent... Daar had ik het soms wel moeilijk mee in begin. Verder kan je ook niets overlaten aan een 'baas' als er problemen zijn, je bent zowel creatief ondernemer als je eigen boekhoudster, secretaresse en manager. Alhoewel dat dat het ook leuk maakt, je hebt goed contact met klanten en bouwt zelf alles op van nul. Dat laatste is nog altijd het fijnste. Jezelf iets van de grond zien opbouwen naar iets (hopelijk) succesvol maakt het voor mij allemaal de moeite waard.

♥♥♥

Dankjewel Melissa voor dit interview!

Voor iedereen die meer van haar werk wil zien: kijk eens rond op haar site, blog of facebook.

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's bij de tekst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me echt een droomjob!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk interview, ik ben dol op fotografie! Erg goede foto's Melissa!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi,

    Melissa heeft in april onze trouwfoto's gemaakt en geloof me, ze is super! De foto's zijn precies wat we wilden en iedereen is er enthousiast over. Melissa zelf is een heel lief meisje waar ik een grote bewondering voor heb. Ze gaat het helemaal maken!!!

    Groetjes,
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben zo blij dat Melissa in augustus onze dag gaat fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je toch nog iets hebt gevonden dat je graag doet
    ik ben nu ook (ongeveer) afgestudeerd als grafisch ontwerper en voel ook aan dat het niet mijn ding is dus ga ik ook maar veranderen (:
    leuke blog voor de rest ook, ik volg je (vintage & grafisch ontwerpen gemeen kan niet slecht zijn ;) )

    BeantwoordenVerwijderen