maandag 4 juli 2011

Gastblogger {Cleo Lidewij}

Ik ben groot fan van de blog van Cleo en jaloers op haar naaikunsten! En het leuke is: zij is mijn eerste gastblogger van de week! Dankjewel Cleo :)

Ook al kennen we elkaar niet persoonlijk, we hebben wel altijd leuk mailcontact. Hilarisch is de keer dat ik in Leeuwarden op Holy Stitch een kraam had en twee meiden sprak. We hadden het over mijn blog en toen één van hen zei dat haar zus ook een blog had vroeg ik natuurlijk meteen: leuk! hoe heet ze? Om vervolgens als een dolle te reageren toen ze zei dat het Cleo zelf was! Wat kan de wereld toch klein zijn... :)

Genoeg nu... ik geef het woord aan Cleo!

♥♥♥


Een aantal jaar geleden heb ik de naaimachine van mijn oma gekregen, een mintgroene Husqvarna gekocht in 1966. Mijn oma zou trots op mij zijn geweest als ze had kunnen zien wat ik met dat prachtige stuk metaal kan fabriceren. Geen totaal nieuwe dingen trouwens, ik maak het allerliefst nieuwe kleedjes van oude soepjurken.


Ik heb het geluk te studeren in Antwerpen, modehoofdstad van de Lage Landen waar veel vintagewinkels te vinden zijn. En een bepaalde keten verkoopt één keer in de vijf weken alles voor 1 euro. Dan sla ik graag mijn slag en koop ik een aantal jurken en rokjes die mooi van kleur zijn en een fijn stofje hebben. Thuis haal ik ze uit elkaar, maak ik ze korter, verander ik de hals, pas de taille aan en experimenteer ik steeds meer door bijvoorbeeld aan de voorkant knopen en knoopsgaten te plaatsen.





Het leukste van alles is dat ik op deze manier de verleidingen van onze massaconsumptiemaatschappij kan weerstaan en toch af en toe een nieuw kledingstuk aan mijn garderobe kan toevoegen dat ik zelf heb gemaakt en waar niet een groot deel van mijn leeftijdsgenoten ook in loopt. Deze zomer ga ik nog een stapje verder en wil ik een jurk (of een paar) maken uit patroonboekjes uit de jaren ’60 die ik in de kringloopwinkel vond, eens zien of ik dat ook kan.

11 opmerkingen:

  1. Owwwww wat vreselijk leuk :D! Wat knap zeg om zo jurkjes te vernaaien, ziet er ontzettend leuk uit, wenste dat ik dat ook kon :D!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap en leuk! Ik heb denk ik wel drie van dat soort jurken uit elkaar liggen, maar het lukt me maar niet om te bedenken hoe ik er zo'n geweldige jurk/rok van zou kunnen maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Petra, moeder van Cleo4 juli 2011 om 16:06

    Geweldig, hè! Ik ben super trots, maar oma Martha zou inderdaad super-de-super-
    apetrots zijn! Dit is het toppunt van recycling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, heel mooi, ik wou inderdaad ook dat ik dat kon.
    Leuk ook dat je moeder zo enthousiast en trots is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen :-) je bent niet de enige fan van Cleo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat eerste is superleuk gedaan! Cleo, je bent een van mijn idolen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk! Er zijn nog fans van deze blog aanwezig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kon ik dat maar, echt heel knap en creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super leuk!
    Die naaimachine is echt mooi (:

    BeantwoordenVerwijderen