zondag 10 juli 2011

Gastblogger {The Blue Rabbit House}

Mijn laatste gastblogger van de week! Ik kan Eva van The Blue Rabbit House niet beter inleiden dan door een werk van haar hand te laten zien:

Toen ik voor het eerst dit portemonneetje zag was ik meteen verkocht. Zo mooi! Ik vroeg haar een blog te schrijven over creativiteit en ben superblij dat ze 'ja' zei. Ze inspireert mij enorm en ik denk dat ik niet de enige ben :) Dankjewel Eva!

PS: Eva heeft ook een Etsy shop met heel veel moois. Zeker kijken!

♥♥♥

Creativiteit gaat in mijn ogen hand in hand met inspiratie en het krijgen van een idee. Een idee komt - in mijn geval - altijd voort uit een vorm van inspiratie. Ik probeer zo vaak mogelijk mijn fototoestel mee op pad te nemen omdat ik veel om mij heen kijk. Mijn visueel geheugen moet dagelijks zoveel opslaan dat een fototoestel daar heel erg bij helpt.

Nu wil ik via deze gastpost mijn proces een beetje delen. Van idee tot eindresultaat. Jammer genoeg verschilt dit proces van werk tot werk, maar het meest voorkomende begint dus met een idee. Waar het idee vandaan komt is iedere keer anders. Dit wil niet zeggen dat ieder werk een idee als basis moet hebben. Soms ben ik iets aan het testen en vloeit dit vanzelf in iets. Als ik een idee krijg gebeurt dit bijna altijd op een ongepast moment. Eigenlijk zou je direct aan dat idee moeten kunnen werken. Jammer genoeg lukt dit vaak niet, dus ik schrijf dit dan op of teken het uit. Als ik dit niet doe vergeet ik mijn idee en dat is eigenlijk al tamelijk veel gebeurd.


Tijdens het schetsen zorg ik dat de compositie op een manier al juist zit. Ik vind dit zeer belangrijk. Zo zie ik min of meer of het idee kan werken en of ik de compositie nog moet aanpassen of niet. De schetsen zijn nooit uitgewerkt en vaak zeer klein. Wat ook wel zijn nadelen kan hebben. Ik raad dus niemand aan om zo vaak zo klein te schetsen.


Als het idee en eventueel de schets er is ga ik, wanneer dit nodig is, op zoek naar afbeeldingen en documentatie. Momenteel ben ik vooral met planten en bloemen bezig, dus het is nodig dat ik duidelijke, juiste afbeeldingen vind om de plant of bloem zo correct mogelijk te maken. Omdat borduren toch nog redelijk nieuw voor mij is, zoek ik ook vaak verschillende steken op. Ik wil kunnen illustreren en tekenen met mijn borduurgaren.


Hierna komt het leukste deel. Ik ben erg bezig met kleur en als ik kon zou ik alles op kleur sorteren en rangschikken. Alvorens ik mijn idee uitwerk zoek ik naar de juiste kleuren. Voor mijn borduurwerken combineer ik vaak twee draden omdat dit gewoon een voller effect geeft. Het uiteindelijke werk springt er op die manier beter uit.

Het komt nog heel veel voor dat ik de bloem of plant (of eventueel ander voorwerp) nog nooit geborduurd of getekend heb. Daarom maak ik redelijk veel testen alvorens ik het eindresultaat maak. Dit is een tussenstap die ik enkel bij borduren doe omdat dit een tussenstap is die ik bij illustraties ook maak. Soms komt het voor dat de test zo goed lukt dat ik ook hiervan een nieuw werkje maak. Dit is een perfect voorbeeld van wat ik eerder vertelde: een idee kan soms uit een test voortkomen.



Loopt dit allemaal zeer vlot, dan volgt het afwerken van het idee. Het kan gebeuren dat het resultaat toch niet is wat je wilt en dit moet je gewoon aanvaarden. Misschien is de techniek er nog niet of ken je nog te weinig of moet je gewoon nog verder proberen. Maar er boos om worden helpt niet. En ik wil als eerste toegeven dat dit een zeer moeilijk iets is.

Als ik het zelf hier zo neerschrijf verschiet ik ervan hoe groot dit proces is. En hoewel er best wel wat tijd in kruipt zou ik het vaak op geen andere manier willen doen. Ik leer hier op zoveel vlakken uit. En ik hoop dat ik op deze manier toch een beetje voor inspiratie heb kunnen zorgen.

6 opmerkingen:

  1. Wauw. Ik vind ze echt super mooi en leuk gemaakt! Je moet er toch maar op komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ik vind dit zo mooi, zo fris, origineel en precies, met prachtig resultaat. Zeer leuke gastblog weer, jammer dat het alweer de laatste is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een fantastische portemonnees maakt Eva! Ik word direct vrolijk van de kleuren en de natuurlijke taferelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel knap! Wat een mooie tekst ook...zo'n creatief proces is fijn, leerrijk en uiteindelijk ook wel productief.

    BeantwoordenVerwijderen