woensdag 18 mei 2011

1900 in kleur

Vandaag ontdekte ik een bijzondere fotocollectie toen ik op zoek was naar vroege kleurenfoto's: een verzameling foto's van Belgische amateurfotografen uit het begin van de 20e eeuw.





Ik vind het zo bijzonder om de wereld van toen te zien in kleur! Een paar decennia na de uitvinding van de fotografie werd het mogelijk om kleurenfoto's te maken met behulp van autochromeplaten. De preciese werking ervan vind ik lastig te omschrijven, maar eigenlijk komt het neer op het 'inkleuren' van een zwart/witte glasplaat met behulp van zetmeelkorrels die geverfd zijn met rode, groene en blauwe kleurstof. Het levert een heel bijzondere sfeer op!

Kennen jullie nog bijzondere fotocollecties? Laat het me weten als je een interessante link hebt :)

15 opmerkingen:

  1. De wereld lijkt altijd zoveel makkelijker en rustiger op oude foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's! De 1e is echt heel bijzonder, of eigenlijk zijn ze dat allemaal!
    Ik heb nu mijn eerste examen gehad, en ja: het ging, maar vraag niet hoe. Nu nog 5 te gaan.
    Liefs, Swaen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalige foto's! Vooral dat beluikje met die kinderen vind ik heel bijzonder. Je wordt zo in de tijd teruggekatapulteerd...
    Liefs,
    Louise x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat prachtig en intrigerend! Ik las gisteren een interview met Rineke Dijkstra, volgens mij fotografeert zij nu ook nog met die platen. (Ik begreep niet helemaal wat ze zei, want ik ben geen fotografie-expert, maar zij krijgt ook zo'n bijzondere en fragiele sfeer tevoorschijn.) De dieptelagen in die derde foto, heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zo interessant en mooi om oude foto's te zien. Vorig semester volgde ik een vak waar veel oude foto's voorbij kwamen, maar niet in kleur zoals dit, geeft echt een goede indruk hoe het toen was hè. Jammer dat deze techniek nog niet eerder uitgevonden was, hoewel gravures ook erg mooi zijn om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind ze echt schilderachtig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's! De kleuren zijn zo mooi afgezwakt :) Erg leuk ook inderdaad om die tijd een keer in kleur te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige foto's! Prachtig om in te lijsten of op canvas te laten afdrukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterend! Zo mooi! Oude foto's hebben zowiezo altijd een erg mooie uitstraling en het maakt altijd nieuwsgierig vind ik. Ben zelf ook weg van de foto's van Henri Cartier Bresson, googelen op afbeeldingen, dan zijn er veel te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wow wat een mooie foto's, je zou zo even om een hoekje willen kijken hoe het er life aan toe ging! Die onderste doet me denken aan veldwachter Flipse van Dik Trom :)! Leuke blog heb je zeg, we gaan je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow mooie fotos zeg !!, je waant je meteen in een andere wereld !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, de foto's zijn prachtig. Heel erg bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw geweldig! Ik hou heel erg van fotografie en geschiedenis, en ik ben ook altijd zo benieuwd naar hoe die mensen toen leefden! Ik ga deze zomer verhuizen naar een huis uit 1800 (met fundamenten uit 1400!) en ik zou echt heel graag een dagje terug in de tijd willen naar de eerste bewoners..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige foto's! De kleuren doen me een beetje denken aan wanneer er een zware onweersbui boven je hoofd hangt.. Dan wordt de hele omgeving een beetje paarsblauwgroenig. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen