vrijdag 24 december 2010

HandmaidLiset

Mijn laatste gastblogger van deze week is Handmaidliset. Haar blog is voor mij één grote inspiratiebron en ik ben jaloers (op een goede manier hihi) op haar creativiteit (zie hier ook haar fijne Etsy shop!). Daarom vind ik het superleuk dat ze een gastberichtje wilde schrijven. Dankjewel!!

♥♥♥

Een klein pleidooi van mijn kant voor vintage! Voor Sweet Vintage Lovers..

Want alle lezers hier houden van vintage en weten wat vintage is, wat je niet voor iedereen kan zeggen. Niks zo irritant als de zoekopdracht ‘vintage’ geven aan google en terecht komen in winkeltjes en op marktplaatsen waar een H&M jurkje, van vorig jaar, voor vintage wordt aangeboden. Grrr! Ik kan me daar *piep* aan irriteren. Want mijn liefde voor vintage zit hem mede in het grote, grote kwaliteitsverschil in producten van toen en nu.


Altijd al heb ik van tweedehands spullen gehouden, vermaak ik kleding en knap ik meubeltjes op. Mijn huis staat er vol mee. Ik hou van de serviezen uit de jaren ’60, de lappen stof en kleding uit de jaren ’60, ’70, de toffe oude meubeltjes en mooi geïllustreerde (handwerk) boeken. De helft is vintage, zo blijkt.. Want ook ik moest leren wat het verschil nou precies is tussen tweedehands, gewoon oud, vintage en antiek.

Het is, zeker voor deze lezers, helder dat echte vintage items gemaakt zijn tussen de jaren ’20 en jaren ’80. Ook zullen jullie bepaalde merken, patronen, motieven of vormen uit de verschillende tijdsperiodes herkennen. Zo mooi, zo bijzonder, vaak zulke toffe kleuren of motieven. Ik ben er gek van. Maar voor mijzelf geldt ook dat ik helemaal ondersteboven kan zijn van de grote, grote kwaliteit van deze producten. Ik verwerk heel veel vintage in mijn handwerk en het is bijzonder om te merken, wat een zeer goede kwaliteit deze producten hebben. Een jurk die, wie weet hoe vaak gewassen is en nog steeds geen pluisjes op de stof krijgt. Een boek wat na dertig jaar nog steeds perfect gebonden is en niet uit elkaar valt. Een stuk vintage gordijnstof, wat gewoon niet verkleurd is… Zo’n goede kwaliteit! Ik hou er van. Om een ander klein voorbeeld te geven.. Ik heb ooit gepoogd om een vintage mannenpantalon en een (tweedehands) WE mannenpantalon, samen te voegen tot één damesbroek. Beide broeken ging ik uit elkaar halen. Ik heb er meer dan twee uur over gedaan om de vintage broek uit elkaar te halen. Alles zat zo stevig, zo perfect afgewerkt in elkaar.. De WE broek kostte me minder dan een kwartier en viel van ellende uiteindelijk helemaal uit elkaar. Afwerking kwam ik bijna niet tegen. Wel veel slijtplekken.

Vintage is heel mooi dus. Bijzonder en origineel. Vintage is goede kwaliteit. Hele goede kwaliteit. En als laatste, en zeker niet minder belangrijk… Vintage is duurzaam. Want elke kastje, elke jurk, elk boek of shirt wat hergebruikt wordt, is minder afval maar ook minder nieuwe productie. Een vintage shirt gekocht ipv een nieuwe? Dat maakt dat het vintage shirt niet op de afvalberg belandt (naast de 218 miljoen kilo textiel die er wel jaarlijks belandt), dat scheelt 2500 liter water (wat wel te verstaan 125 x douchen is) en ongeveer 4 gram pesticide voor het maken van nieuwe katoen (voor dat ene shirt).

Echt, hoe veelzijdig TOF is vintage wel niet. Ik hou ervan..

Fijne kerstdagen! (en denk er volgend jaar ook zeker aan om iets vintage bij je kerstcadeaus te stoppen!!)


 

5 opmerkingen:

  1. Hey wat leuk! Ik lees Liset haar blog ook erg graag. Mooi stuk over vintage, Liset! Nogmaals gefeliciteerd met je blog-anniversary en bedankt voor al je fantastische acties (ik heb maar niet bij alle meegedaan om het netjes te houden ;-) ...maar oei wat verleidelijk) Fijne kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Liset, goed pleidooi zeg! Mooie blog en shop heb je. Succes ermee!

    Gerdien / labcoco.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad vintage wordt tegenwoordig voor alles gebruikt waar vaak 2e hands gewoon veel beter op zijn plaats is - leuke blogtip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een heel verhelderend verhaal voor mij! :)

    BeantwoordenVerwijderen